Tarnac 9 - Kamrater!





Kanske är det för läsarna något redan bekant, men The Coming Insurrection har väckt visst uppseende efter arresteringarna av kamrater i Tarnac 11 november 2008.
På stödsiten för Tarnac 9 finns The Coming Insurrection ; läsaren uppmuntras också att studera Call; de har skrivits anonymt av The Invisible Committee.

Tarnac 9
Call





Nedan en man med synpunkter på The Coming Insurrection. Njut.



Världen Utan Pella





det är över. de flesta vet det, om än i den passivt aktiva betydelsen av att fortsätta.
de vet det i en mening som artikuleras som den form människors världar ges eller snarare, förlusten av världar ges; "Classical politics is the glorious stagecraft of bodies without worlds" The Invisible Committee

motståndet dränks i det myckna talet om det civila samhället, demokratiska grundvalar, mänskliga rättigheter, debatt och annat: samhällsproduktionens permanens.

nyheter slås upp, läses, tas del av, tv:n ett tempel av helig vanmakt; ritualiserat seende, känslighet till den salu alla kan känna igen sig i, identitetens imperium, var dig själv, du är värd det, du själv väljer din värld;

"Therefore we say that the central political fact of the last thirty years went unnoticed. Because it took place at such a deep level of reality that it cannot be considered as “political” without bringing about a revolution in the very notion of the political. Because this level of reality is also the one where the division is elaborated between what is regarded as real and what is not. This central fact is the triumph of existential liberalism. The fact that it is now considered natural for everyone to relate to the world on the basis of his own distinct life. That life consists in a series choices of good or bad. That each one can be defined by a set of qualities, of properties, their variable weighting, a sole and irreplaceable being. That the idea of the contract epitomises the relations of commitment between individuals, and the idea of respect epitomises all virtue. That language is only a tool to come to an understanding." The Invisible Committee

Fragment, en stammande sanning, omöjlighetens möjlighet. citatet stipulerar ett begrepp: existential liberalism.
en hegemonisk sällsynhet.

vidare i den öken som är verklighet, som inte längre kan breda ut sig mer, möjligen fördjupas som begrepp. poetiska gester. ansikten på t-banan, samtal i mobil som exponerar dess hemlighet.

det är över. en dag föll rom. en annan fiende är vid portarna, är portarna. finns det något Pella för de som vill ge sig av, de som avser överge sitt eget? hur överge när världen själv är den trojanska hästen.

"We believe there is no revolution without the constitution of a common material force. We do notignore the anachronism of this belief. We know it is too early and also that it is too late, that is why we have time. We have ceased to wait." The Invisible Committee


The Siege and Destruction of Jerusalem by the Romans Under the Command of Titus, A.D. 70, Oil on canvas, 1850, David Roberts.



Not: Pella var den stad till vilken de första kristna flydde till innan år 70 v.t, då Titus belägrade och krossade Jerusalem och det judiska upproret.

Kambodja Skog By - Rött




B52 över Bagdad

 



Under en längre tid har avsikten varit att skriva en artikel rörande de uppgifter Bill Clinton släppte i samband med ett besök i Vietnam hösten 2000.

Taylor Owen och Ben Kiernan har i en artikel i den kanadensiska tidskriften Walrus (Oktober 2006) utvecklat innebörden av de uppgifter som Clinton delgav som en "mänsklig gest".

Uppgifterna är omfattande - även om de har flera "mörka" perioder - och rör USA:s bombningar över Laos, Kambodja och Vietnam åren 1964-1975.

Det anmärkningsvärda är att uppgifterna gör helt klart att USA:s bombningar började mycket tidigare än tidigare angivet, att som Taylor Owen och Ben Kiernan påpekar: 

 "The database [...] shows that the bombing began four years earlier than is widely believed — not under Nixon, but under Lyndon Johnson."

De siffror Taylor Owen och Ben Kiernan analyserar är fruktansvärda och får dem att fälla följande kommentar:

"Cambodia [is] one of the most heavily bombed countries in history —perhaps the most heavily bombed."

Utan att här utveckla förhållandet mellan röda khemerernas väg till makten, och USA:s faktiska betydelse för deras väg dit, och det välde Pol Pot förde till sitt fruktansvärda slut med oändlig mänsklig förstörelse som följd, är det likväl av intresse att påpeka hur USA:s paranoida utrikespolitik firar en fruktansvärd ironisk triumf i kambodja.
Detta är uppenbart för var och en som äger rudimentära kunskaper om Kambodjas öde och äger blick för USA:s nutida avsikter i Irak och Afghanistan.

Taylor Owen och Ben Kiernan har skrivit en mycket bra och kortfattad artikel som bör samläsas med den pågående utställningen "Middag med Pol Pot", inte så mycket för att den säger något "annat" om Pol Pot och de röda khmererna utan för att deras artikel på ett önskvärt sätt exponerar USA:s faktiska roll i ett intressecyniskt politiskt "spel" med och i Kambodja.

Taylor Owens And Ben Kiernans artikel kan läsas här.


Sites bombed by the us air force in cambodia, 1965–1973:
113,716 sites,
230,516 sorties
2,756,941 tons of ordnance


Sites bombed

by the us air force

in cambodia, 1965–1973

<

 

 

113,716 sites

<

 

 

230,516 sorties

<

 

 

2,756,941 tons

of ordnance


Till den förlorade socialitetens försvar - en skiss


att mynta begreppslighet som artikulerar en front mot det vulgärt privata.
Att omtala vad Zizek benämner som en "ny kollektivitet"; i teoretisk praxis axla den messianska syftningen i kommande bestämningar av i-världen-varons öde.

Kommande: i den mening revolutionären hoppas på omvälvning är det revolutionära momentets stund alltid inne.

motstånd: att hålla stånd, att begära liv, att anamma död.
"mot" emedan avsikten är våra kroppars tröghets upphävande; avsikten är vår glädje, vår intensitets förhöjande.

"vår" är en position.



sluta se på tv, häng inte med, reducera behov för att förfina begär,
säg nej till ironin i att dela en värld som inte är någons
- värld som förfaller till hoppfullhet, hållbar utveckling, grön kapitalism. aktivism, kämpandet för olika gruppers intressen, fackförbund och politiker, miljömöten, finanskris, Anna Anka, starta eget, gå på kurs, gör dig anställningsbar, håll arbetets slaglinje, var vid gott mod,
du är din egen lyckas smed, en majoritet av stockholms hushåll är singelhushåll,
heja sverige, logga in på dejtingsite, finns det något på blocket idag? snart är det helg, men vem vet? alla säger ju olika saker!
vad skönt, favvosåpan på dvd!
Fan vad svårt det är med relationer, men barnen är ändå viktigast.
hur blir det med lånen?
brist på lust, porr på nätet, spela lite keno, vem vet, lottojackpott i helgen,
skönt att ta en promenad, äntligen höst. samhället måste ta problemet med de hemlösa på allvar.
herre gud, vilken billig biljett på Ryan Air, shoppa i London till jul, vad kul...
spotify är så jävla nice. Var har individansvaret tagit vägen, jävla sossesverige, typiskt svenskt, ska köpa ett rosa band, det ska jag etc etc......


Zizek # 2, Quotes







"I believe in clear-cut positions. I think that the most arrogant position is this apparent, multidisciplinary modesty of "what I am saying now is not unconditional, it is just a hypothesis," and so on. It really is a most arrogant position. I think that the only way to be honest and expose yourself to criticism is to state clearly and dogmatically where you are. You must take the risk and have a position."

Conversations with Žižek
by Slavoj Žižek and Glyn Daly (Cambridge: Polity Press, 2004), p. 45


"I hate writing. I so intensely hate writing — I cannot tell you how much. The moment I am at the end of one project I have the idea that I didn’t really succeed in telling what I wanted to tell, that I need a new project — it’s an absolute nightmare. But my whole economy of writing is in fact based on an obsessional ritual to avoid the actual act of writing."

Conversations with Žižek by Slavoj Žižek and Glyn Daly (Cambridge: Polity Press, 2004), p. 42

Think about the strangeness of today's situation. Thirty, forty years ago, we were still debating about what the future will be: communist, fascist, capitalist, whatever. Today, nobody even debates these issues. We all silently accept global capitalism is here to stay. On the other hand, we are obsessed with cosmic catastrophes: the whole life on earth disintegrating, because of some virus, because of an asteroid hitting the earth, and so on. So the paradox is, that it's much easier to imagine the end of all life on earth than a much more modest radical change in capitalism.

Žižek! (2005)

"They are trying as directly as possible to sell you experiences, i.e. what you are able to do with the car, not the car as a product itself. An extreme example of this is this existing economic marketing concept, which basically evaluates the value of you as a potential consumer of your own life. Like how much are you worth, in the sense of all you will spend to buy back your own life as a certain quality life. You will spend so much in doctors, so much in beauty, so much in transcendental meditation, so much for music, and so on. What you are buying is a certain image and practice of your life. So what is your market potential, as a buyer of your own life in this sense? "

Interview with "The Beliver" magazine, July 2004

 



Slavoj Zizek # 1





Slavoj Zizek, video från konferansen Marxism 2009, 2-6 Juli, London





RSS 2.0